2 photos

Voor Fluide vertrok John Cornu bij wat bestaat, de geschiedenis van Thuin, een oude vesting die oprijst tegen de helling van het dal, in het lommer van het belfort dat werd opgenomen in het werelderfgoed van Unesco. Zijn werk, dat luistert naar de titel Comme un gant is abstract van uitzicht en makelij en bundelt verschillende reële en symbolische bronnen en interpretatiess.
John Cornu bedacht een documentair beeldhouwstuk dat uitgaat van de idee van de steunbeer. Het werk staat te midden van de place du Chapitre, onder het belfort. Het bestaat uit 8 monolieten in Henegouwse blauwsteen die in een cirkel zijn geplaatst. Deze universele steunberen vormen als het ware een open, haast florale zon en refereren aan een panoptisch instrument dat een 360° gezichtsveld biedt. De steunberen, die ogen als werden ze omvergegooid, fungeren niet als steunelement. Ze evoceren een ruïne: die van een oude vesting waarvan het landschap zich opnieuw meester heeft gemaakt. De installatie functioneert ook wanneer men ze van op het Belfort aanschouwt door het gecreëerde motief en door de tweeledige functie van bewaking en verdediging van het gebouw.
De installatie van John Cornu verwijst tevens naar het lichaam: de bezoeker wordt immers uitgenodigd om tussen de elementen door te wandelen. Het werk aanschouwen volstaat niet. De kunstenaar probeert een nieuwe, anders suggererende mentale omgeving tot stand te brengen en wil “de beleving beschikbaar maken” voor de toeschouwer die – door te interpreteren wat hij ziet – acteur wordt.

Kunstenaars

Met de steun van onze partners