Aaah, de golden sixties… alles met de auto, de koning van de wereld en van het beton … Dat is de geest waarin in de jaren 1970 in Thuin een ietwat buitenissig en zonderling architecturaal project opborrelde: de viaduct!

Drie jaar werkzaamheden, 3000 m³ beton, 700 ton ijzer, 75 miljoen Belgische franken later lag er een mastodont van 248 meter lang met oorspronkelijk vier rijstroken! 8 van de tien pijlers zijn mobiel en zorgen ervoor dat de brug kan bewegen als gevolg van een uitzetting die tot tien centimeter kan bedragen. Het resultaat was een rasechte autoweg met een dubbele kromming waarvan de S (in hoofdletter aub!) niet alleen vormelijk maar ook inhoudelijk aansluit bij dit architecturale huzarenstuk. Die S-vorm was overigens de enige technische optie voor een brug van die omvang in diepe vallei. Trouwens, nu nog besteden de gespecialiseerde publicaties aandacht aan dit kunstwerk, overal ter wereld.

De komst van de brug veranderde het landschap van de benedenstad grondig, betekende het eind voor de oude kantelbrug, leidde tot de afbraak van de helft van de huizen aan de Rue du Pont en isoleerde de stationswijk … Toch behoort deze betonnen reus nu tot het dagelijkse leven van de inwoners van Thuin en kunnen zij, dankzij hun viaduct, genieten van kabbelende water van de Samber.

 

Oeuvre(s) exposée(s)

Met de steun van onze partners