2 August 2018
Sinds hij schildert vormen communicatiemiddelen en openbaar vervoer als het ware een rode draad doorheen de aanpak van Daniel Fauville. De vier aken, zware gestrande vaartuigen, die de kunstenaar realiseert voor Fluide nodigen uit voor een reis en een dromerig moment aan de waterkant. Het gietijzer staat voor de massiv iteit van die boten, terwijl de ruwe en roestige materie refereert aan het vervliegen van de tijden. Als artefacten symboliseren die inerte massa’s het zweet van de mannen die werkten met het smeltende metaal in de streekeigen hoogovens. Door hun eenvoudige en universele vormen zijn ze een embleem, een stèle, een monument geworden van een voltooid verleden tegenwoordigheid. Ze doen ook denken aan de vorm van een wieg of van een sarcofaag, waar dromen ontstaan en vergaan. In Thuin, stad van de binnenschippers, staan deze aken voor de ontmoeting, de ontdekking en de uitwisseling die langs het parcours tot stand komen. Samen vormen ze de Gardiens du fleuve, de bewakers van de levensstroom, van de stad, van de geschiedenis, van de herinnering,