Het project Back to the tools wortelt in een catalogus met tuiniersgereedschap uit de jaren 1950 van de firma Mawet frères; het bedrijf is ondertussen teloorgegaan, maar het werd in die tijd mee geleid door haar grootvader, die de kunstenares nooit heeft gekend. De onverwachte ontdekking van deze catalogus “vol vergane glorie en verloren volheid” belichaamt de ijdelheid der dingen en prikkelde de nieuwsgierigheid naar een familiaal verleden dat tot dusver toegedekt was gebleven. In een terugkeer naar de bron liet Christine Mawet zich inspireren door de technische tekeningen van deze collectie en hun strakke belijning om de motieven ervan te ontleden tot hun geometrische abstractie. Uit halfopen, stervormig opgestelde snoeischaren ontpoppen zich florale en vegetale ornamenten die de muur van de hangende tuinen opklimmen. In Thuin oogt de installatie in geschilderd staal van Christine Mawet als een absurd en verontrustend mechanisme. De installatie, die aan de muur is bevestigd als een plantgeleider of opbindstok of als bescherming voor tuinplanten, stelt scharen voor die doorgaans worden gebruikt voor het snoeien. Door deze instrumenten los te koppelen van hun oorspronkelijk gebruik, ogen ze als sporen van een voltooid verleden tijd en verwijzen ze naar de oorsprong van de site waar ze te gast zijn.