Aan de voet van de Place du Chapitre met zijn prachtige uitzicht over de Sambervallei verwelkomt Le Martinet de zinsnede “L’ombre n’a pas encore étendu son emprise sur nos espérances” (De schaduw heeft onze verwachtingen nog niet in zijn greep). Deze 17 meter lange led-neon die Djos Janssens ontwierp voor Fluide maakt zich op een krachtige manier meester van de ruimte, transformeert met een knipoog de visie op de middeleeuwse stad en de vesten door de toeschouwer die Thuin betreedt en doet hem meteen figuurlijk wankelen. Door het woord te koppelen aan een grafiek, een materieel en kleurengamma brengt Djos Janssens uitzicht en realiteit uit balans. De neonreclame wordt hier gedeconstrueerd tot een narratief nstrument met een boodschap die past in ieders verhaal, die verwijst naar het lot van het mensdom, naar de sterkten en de zwakten van de mens. De gele kleur verwijst naar de zon die het universum opvrolijkt en leven brengt op aarde en staat haaks op de inhoud van de zin en op de plaats van de neon tegen de noordelijke helling van de rots. De neon, die zowel overdag als ‘s nachts leesbaar is, geldt als een metafoor voor de tijd, herinnert aan de oorspronkelijke roeping van de stad om zich te “verdedigen” en doet nadenken over de uitdagingen en verlangens van de toekomst. Iedereen wordt uitgenodigd om zijn eigen invulling te geven aan deze nieuwe, symbolische constructie in het stedelijke landschap.