Geboren in 1974 in Chênée (BE)
Sophie Langohr studeerde Romaanse filologie aan de Université de Liège en vervolgens schilderkunst aan de Académie des Beaux-Arts van dezelfde stad. Het beeld, waarvan de actuele proliferatie alle deelgebieden van het persoonlijke, maatschappelijke en politieke leven raakt en impacteert, staat centraal in haar artistieke queeste. Haar werken, die ze meestal ontwerpt in lijn met de context van hun tentoonstelling, refereert aan de kunstgeschiedenis of aan een nabij erfgoed: neoklassieke cameeën, decoratieve motieven die behoren tot het rococorepertorium, religieuze beeldhouwwerken, barokke plooigewaden, geschilderde houten doosjes die typisch zijn voor Spa (jolités), naaktschilderijen uit de 19e en 20e eeuw worden door een andere bril bekeken in haar fotoreeks Les Camées (2007), Fleurs, oiseaux et fantaisies (2009), New Faces (2012), Glorious Bodies (2013), Drapery (2013)… of in openbare kunstwerken zoals Jolité (Spa, 2010) en Nus (Doornik, 2014). Of ze nu bestaande beelden manipuleert of er nieuwe creëert, Sophie Langohr maakt zich de beelden weer eigen die bewust of onbewust in ons geheugen zijn geslopen. Dankzij een delicaat proces van herbewerking, parodieert of ontwricht ze die beelden, doorweekt ze die beelden met een twijfel die, los van elke poging tot mystificering, appelleert aan de manier waarop we de wereld via onze mediatieke en consumptieve industrie percipiëren.